PreviousCategoriiLast
FirstArticole Next

Celula

Descoperirea celulei

Celula a fost descoperită acum 300 de ani de către englezul Robert Hook. Acesta a privit printr-un microscop rudimentar o secțiune printr-un dop de plută și a observat niște cămărute separate prin pereți rigizi. Acestea au primit numele de celule (cella lat. = celula). Mult mai târziu după ce a fost perfecționat microscopul optic a fost posibil studiul componentelor celulare.
      Structura celulei cu o parte restrânsă a componentelor ei a fost descrisă pentru prima dată la plante de T. Schwann în 1893. Puțin mai târziu a luat naștere teoria celulară care susține că toate plantele și animalele sunt alcătuite din celule nucleate. Descoperirea microscopului electronic a extins câmpul cercetărilor asupra componentelor celulare până la dimensiunea macromoleculelor (de ordinul nanometrilor). În concepția actuală, este unitatea fundamentala( de structura( s,i funct,ionala( a plantelor s,i animalelor pluricelulare, un organism la cele unicelulare (bacterii, flagelate, alge) s,i o faza( a otogeniei (oul). Studierea la microscopul optic a celulelor din diferite t,esuturi care alca(tuiesc corpul plantelor s,i animalelor a permis cunoas,terea unora dintre constituent,ii celulari. Cu ajutorul microscopului electronic s,tiint,a despre celula( (citologia) progreseaza( considerabil. Folosind acest mijloc înaintat de investigat,ie, s-a ajuns la descoperirea structurii de baza( a fieca(rui constituent celular în parte s,i totodata( a funct,iilor pe care le îndeplines,te.
Afiseaza detaliiAscunde detalii